Pagalba
3700
narių
6
organizacijos
Pagalba
Pertvarkos tarnyboje: koks bus pasieniečių likimas? [papildyta]
2015-06-16

VSAT rengiasi vykdyti reorganizacijas – Lazdijų rinktinė, Aviacijos rinktinė, Ignalinos AE apsaugos rinktinė laukia permainų. Kokius namų darbus turėtų atlikti reorganizacijos iniciatoriai?

Visų pirma yra būtina įvardinti pertvarkymų tikslą bei poreikį. Sprendimą priimantys asmenys turi patys suprasti ir aiškiai perduoti žinią visiems pareigūnams: kas ir kodėl planuojama ir bus vykdoma, ko siekiama pertvarkymu. Rekomenduojama, kad pertvarkymų vizija būtų išdėstyta raštu, geriausia jei rengiant tokią pertvarką būtų atlikta kaštų ir naudos analizė – tada labai aiškiai išryškėja pertvarkymo praradimai ir tikėtinos naudos. Dokumentavus pertvarkymo tikslą visi dalyvaujantys asmenys tikslus supras vienodai.

Kalbate apie vadovus, o kada turėtų įsijungti darbuotojų atstovai?

Darbo kodeksas įpareigoja darbdavį informuoti darbuotojus, darbuotojų atstovus apie planuojamą pertvarkymą ir konsultuotis su jais iki priimant sprendimą dėl pertvarkymo, todėl labai svarbu, kad suformavus viziją, o dar geriau – formuojant pertvarkymų viziją, dalyvautų darbuotojų – profesinės sąjungos atstovai. Tada lengviau suderinamas sprendimas, iš anksto identifikuojamos galimos neigiamos pasekmės, nestringa pats pasirengimo pertvarkymams procesas.

Kas turėtų būti apibrėžta pertvarkymo vizijoje – plane?

Sprendžiant dėl pertvarkymų reikia aiškiai įvardinti, kokius padalinius (pareigūnus) palies reorganizacija. Darbo kodeksas numato, kad funkcijų perdavimas savaime nėra pagrindas atleisti darbuotojus. Tai yra jei vienos įstaigos funkcija perduodama kitai įstaigai, pareigūnams, vykdantiems tą funkciją, turi būti pasiūlytos pareigos kitoje įstaigoje (vykdyti tas pačias funkcijas) arba visas visas struktūrinis padalinys, padalinių grupė turėtų būti perkeliama į kitą įstaigą. Po reorganizacijos darbuotojai dirba naujoje (kitoje) įstaigoje iš esmės tomis pačiomis sąlygomis.

Jei tokios galimybės nėra, rekomenduojame, kad vidaus tarnybos pareigūnams būtų siūlomos ir kitos pareigos kitose vidaus reikalų įstaigose – pirmiausia sienos apsaugos tarnybos struktūroje, policijoje, priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo įstaigose.

Kaip prižiūrite pertvarkų tarnybose procesus?

Teisės skyriaus specialistai nuolat susiduria su panašaus pobūdžio pertvarkymais, pavyzdžiui, šiuo metu vyksta pertvarkos aplinkos apsaugos sistemoje. Per daugiau nei dešimt veiklos metų profesinė sąjungos specialistai susidūrė begale reorganizacijų: kai kurios jų vyko sėkmingai, sklandžiai, kai kurios sukėlė daug ginčų ir rezultatai buvo abejotini. Kad ir kaip būtų visada stengiamės griežtai kontroliuoti visus pertvarkymus, su kuriais susiduria mūsų nariai, mūsų tikslas – užtikrinti, kad būtų griežtai laikomasi įstatymų reikalavimų, o pareigūnai nuo pertvarkymų nukentėtų kuo mažiau.

Koks likimas laukia pasieniečių?

Įvardijus, kurie pareigūnai, padaliniai, įstaigos susidurs su reorganizacija, būtina išspręsti, kas vykdys tas funkcijas po reorganizacijos, ypač tais atvejais, kai struktūrinio padalinio funkcijos yra išdalijamos kelioms įstaigoms, padaliniams. Įvardijus, kas vykdys funkcijas, rekomenduojama iš karto patvirtinti pareigybių aprašymus, pagal kuriuos funkcijas vykdys pareigūnai – kad būtų aišku, kokie pareigūnai reikalingi tokioms funkcijoms atlikti, kokie reikalavimai bus keliami tiems pareigūnams.  

Paprastai reorganizacija reiškia sumažintą darbuotojų skaičių – ką daryti  tiems, kuriems nelieka vietos po reorganizacijos?

Pareigūnai, kurių pareigos yra naikinamos ir funkcija nebus perkeliama, turi būti įspėti apie pareigybės panaikinimą prieš 2 arba 4 mėnesius. Įspėjime turi būti nurodyta atleidimo priežastis, motyvai, atleidimo data ir atsiskaitymo su atleidžiamu darbuotoju tvarka.  Įspėtas pareigūnas įgyja tam tikrų teisių: jam turi būti siūlomos kitos pareigos, esančios pertvarkomame juridiniame asmenyje. Darbuotoją galima atleisti tik jei nėra galimybės jo sutikimu perkelti į kitą darbo vietą. Pareigūnas turi teisę sutikti arba nesutikti su siūlomomis pareigomis.

Įspėtas pareigūnas gali skirti dalį darbo laiko naujo darbo paieškoms, iki 10 proc. per visą įspėjimo laiko. Rekomenduojama rašyti tarnybinį prašymą skirti konkretų laiką naujo darbo paieškoms, prašymą adresuoti į darbą priimančiam vadovui ir paprašyti tiesioginio vadovo suderinimo. Pareigūnas pats taip pat privalo domėtis esančiomis laisvomis darbo vietomis, būsimomis (steigiamomis) darbo vietomis. Išsirinkus konkrečia darbo vietą, kurioje pareigūnas norėtų tęsti tarnybą, pareigūnas turėtų rašyti prašymą įstaigos vadovui perkelti pareigūną į tas pareigas. 

TĘSINYS

Kalbėjome apie tai, kad reorganizuojant paprastai mažėja darbuotojų skaičius – ką daryti, jei daugiau nei vienas pareigūnas nori likti ar būti perkeltas į konkrečias pareigas?

Jei į tas pačias pareigas pretenduoja ne vienas pareigūnas, darbdavys privalo atsižvelgti į darbuotojų pirmenybės teisę likti darbe. Taip pat sprendžiant dėl to, kurį pareigūną perkelti į laisvas pareigas, darbdavys turi įvertinti darbuotojo kvalifikaciją ir turi teisę pasirinkti tą darbuotoją, kurio kvalifikacija yra aukštesnė. Rekomenduojama kvalifikacijos vertinimui taikyti procedūrą, analogišką atrankos į aukštesnes pareigas procedūrai, kurioje dalyvautų tik tie pareigūnai, kurie pareiškė norą būti perkelti į konkrečias pareigas (savotiškas uždaras konkursas).

Ką dar būtina žinoti rengiantis reorganizacijai?

Dalis pareigūnų negali būti atleisti reorganizacijos metu, tai yra nėščios pareigūnės, pareigūnai vieni auginantys vaiką iki 3 metų. Rekomenduojama šiems pareigūnams pasiūlyti pareigas, kurias jie sutiktų eiti patys, tokiu būdu išvengiama pareigūno ir įstaigos konfrontacijos.

Apibendrinant – kas yra svarbiausia, kad visas procesas įvyktų kaip įmanoma sklandžiau?

Kalbant apie įstaigą svarbu, kad būtų aišku link kokio tikslo einama – kas bus padaryta su įstaiga, kiekvienu jos padaliniu. O kalbant apie atskirus pareigūnus – šiuo metu yra svarbiausia informavimo ir konsultavimo procedūra. Informavimo metu kiekvienas pareigūnas turi gauti atsakymus apie pagrindines darbo sąlygas: kada bus pertvarkymai, ar bus siūlomos pareigos, jei taip, kokios, koks bus naujas pareigybės aprašymas, o svarbiausia, kokie reikalavimai ir funkcijos.

Jeigu kyla klausimų dėl to, kaip įgyvendinama pertvarka, ar kaip turėtų būti elgiamasi konkrečioje situacijoje, rekomenduojame pasikonsultuoti. Mes visada esame pasirengę padėti.

 

NPPSS informacija

Ar esate vienos iš NPPSS organizacijų narys?