Pagalba
3700
narių
6
organizacijos
Pagalba
A. Sakalas. Kur slypi kertinis valstybės saugumo pastato akmuo
2015-04-28

Nepatogu prieštarauti valstybės vadovams, nebent galima suabejoti mūsų karių galimybe atsilaikyti tas tris dienas prieš gerai ginkluotą ir nesiskaitančia su priemonėmis užsienio valstybę. Kuri tai galėtų būti valstybė - žino kiekvienas mokinukas. O kad kariuomenė yra vienu iš kertinių valstybės saugumo pastato akmenų - abejoti netenka.

Tačiau politikai beveik nekalba apie kitą, mano nuomone, kur kas svarbesnį valstybės saugumo kertinį akmenį- vidinį valstybės stabilumą. Sutikime, kad valstybė, kurioje pilietis jaučiasi nesaugus, kurioje siautėja nusikaltėliai, kurioje šešėlinės ekonomikos procentas yra dviženklis ir kurioje socialinė atskirtis didelė ir mažėja veik nepastebimai, negali būti itin stabili. Joje galimi visiškai nepageidautini reiškiniai. Ir jiems atsiradus mūsų kariuomenės patriotizmas patirtų žiaurų nuosmukį, kurio nesumažintų joks NATO. 

Todėl vidinis valstybės saugumas yra būtina sąlyga valstybės išoriniam saugumui užtikrinti. Ir jeigu pasvertume, kuri iš vidinio saugumo komponenčių: piliečių fizinis saugumas, šešėlinės ekonomikos mažinimas ar socialinė atskirtis yra šiai dienai svarbiausia, tai tikriausiai sutiktume, jog apsauga nuo nusikaltėlių, kurie žudo, prievartauja mūsų piliečius, atiminėja jų doru darbu uždirbtą turtą, grobsto valstybės (műsų visų) iždą šiandieną yra svarbiausia valstybės problema, nes kiekvienas pilietis turi teisę paklausti: kam man tokia valstybė, kuri nesugeba manęs apginti nuo nusikaltėlių.

Bet norint apsaugoti pilietį nuo nusikaltėlių siautėjimo, reikia stiprios teisėsaugos, o jai stiprinti reikia ne galvas kapoti, o padaryti būtinas jos reformas. Jos turi būti tokios, kad tarnyba policijoje būtų prestižu. Tada ji taps daugelio jaunuolių svajone. Bet reformoms reikalingi pinigai, kurių trūksta švietimo, kultūros, socialiniams ir kitiems reikalams. Todėl nematau šiandieną kito reformoms būtino pajamų šaltinio išskyrus milijardines šešėlinės ekonomikos sumas. Todėl antra svarbiausia problema-tai šešėlinės ekonomikos mažinimas. Šias dvi problemas išskiriu dėl to, kad socialinė atskirtis bent jau nežymiai mažėja. Norint ją sumažinti greitai ir iš esmės, vėl gi reikia mažinti šešėlį. Tuo tarpu nusikalstamumas tebėra aukštas. Šešėlis taip pat. Dabar pats laikas kalbėti faktais, kad skaitytojas pamatytų esamą padėtį, problemas ir jų sprendimo būdus.

Pradėkime nuo pagrindinių problemų. Jos trys: 1. Vidaus tarnybos sistema nepatraukli, todėl, ji neskatina pasirinkti policininko, ugniagesio ar pasieniečio profesijų. 2. Darbas sistemoje pavojingas, socialinės garantijos menkos, todėl pareigūnai nesistengia likti sistemoje ir tobulėti. 3. Darbo užmokesčio skatinimo ir sistemos valdymo procedūra nelanksti. Tai paralyžuoja vadovų ir bendruomenės siekius optimizuoti sistemą, efektyviai naudoti turimus išteklius ir spręsti darbo užmokesčio didinimo klausimus.

Šios problemos gerai žinomos VRM vadovams ir profesionalams. Tačiau jų rankos surištos, nes reikia keisti net kelis įstatymus: vidaus tarnybos statutą, pareigūnų ir karių valstybinių pensijų ir policijos veiklos įstatymus.

O jų keisti valdžia niekaip neprisiruošia, nes esą trūksta lėšų, kurių reikėtų apie 20 mln. eurų.

Bet aš matau ir kitą, nuo visuomenės akių slepiamą priežastį. Tai valdininkų ir kai kurių politikų nenoras netekti VRM pareigūnų skyrimo ir veiklos kontrolės, kurią norėtų vykdyti Valstybės tarnybos departamentas. O jam visados trūksta vakansijų departamento valdininkams nusipelniusiems piliečiams. O mes dar kovojame prieš korupciją kažkur kitur, tik ne savo kieme.

Milijonai, žinoma, svarus argumentas. Bet žmonių saugumas nepalyginamai svarbesnis. Jei valdžia sugebėtų atimti iš šešėlio bent 0,5 proc. tai jo užtektų ne tik VRM. O kad korupcija skiriant pareigūnus nepersimestų po VRM stogu, būtina pareigūnų profsąjungos griežta kontrolė. Naujos VRM vadovybės parengtame statuto projekte tokia kontrolė ir numatyta.

Dabar pažiūrėkime, kaip pasikeistų pareigūnų atlyginimas popieriuje pritarus minėtiems trims įstatymams. Eilinio policijos patrulio bazinė alga pakistų nuo 469 euro iki 680 eurų. O su galimais priedais už kategoriją, stažą ir laipsnį- nuo 778 iki 977 euro. Eilinio tyrėjo alga su priedais padidėtų nuo 984 iki 1386 euro.

Tai jau atlyginimai, kurie priverstų susimastyti kiekvieną vietos po saule ieškantį jaunuolį. Jis matytų ne tik dabartį, bet ir perspektyvą, kuri skatintų jį tobulėti ir kilti karjeros laiptais. Teisėsaugos įstaigų vadovams duotume realų įrankį ir pareigą visus užtikrinti, kad žmonėms tarnautų ne atsitiktiniai pareigūnai, o geriausi ir labiausiai motyvuoti ginti žmones mūsų visuomenės nariai. Politikams beliktų tik nustatyti prioritetus. O jei šv. Dvasia apšviestų politikų protus ir jie pamėgintų priderinti policininkų ir gaisrininkų pensijas prie kitų ES valstybių standartų, tai darbas VRM sistemoje taptų dar labiau prestižiniu. Nuo to laimėtų kiekvienas pilietis, nes jis pasijustų nepalyginamai saugesnis. Tai kokios, vis dėlto, kitų ES valstybių policininkų pensijos? 

Štai keli skaičiai. Lenkija: pensija 0,75 nuo gauto atlyginimo, Latvija- 0,55 Estija-0,5, Vokietija- 0,71. Na, o Lietuva? Ji išstenėjo vos 0,2. Negi vilktis kitų valstybių uodegoje yra můsų nacionalinė savybė?

Kokie iššūkiai laukia mūsų šioje modernioje visuomenėje ir ką turi veikti VRM? Ji turi: 

Apsaugoti visuomenę nuo naujų ir senų nusikalstamumo formų ir grėsmių ir užtikrinti žmogaus saugumą:

- kibernetinėje erdvėje,

-namuose, vandenyje ir kelyje,

-nuo kvaišalų,

-viešųjų finansų ir turto grobstymo,

-nuo smurto šeimoje ir mokykloje. 

Sutikime, kad tokiems uždaviniams vykdyti būtinas aukštos kvalifikacijos personalas, kuris sugebėtų pergudrauti išsilavinusius, gerai pasirengusius nusikaltėlius bei jų gaujas. Toks personalas nedirba už 1,5 MMA!

Keli sakiniai apie šešėlinę ekonomiką. Jos eksperto Friedrich Schneider padaryto tyrimo duomenimis šešėlinė ekonomika Lietuvoje apie 30 procentų BVP (daugiau kaip 10 milijardų eurų) ir yra viena didžiausių Europoje. Šešėlio struktūra: nedeklaruoti darbuotojai (tai darbo inspekcijos (DI) ir policijos darbo baras), nuslėptos verslo pajamos (Mokesčių Inspekcija (VMI), FNNT), darbo užmokestis vokelyje (VMI, DI).

Bet ne veltui sakoma, kai daug auklių, tai vaikas be galvos. Minėtos garbios organizacijos nesugebėjo per eilę metų bent keliais procentais sumažinti šešėlį. O kodėl? Nespėliosiu. Bet tai turėtų būti nuolatiniu galvos skausmu valstybės vadovams. Turėtų būti, bet, deja, nėra.
Ir pabaigai. Kiekvienos valstybės vadovai pirmiausia rūpinasi savo piliečių saugumu, o tik po to -savo. Mes kitokie. 

PS Straipsniui panaudojau viešą VRM informaciją.

Delfi.lt informacija

Originalus tekstas: http://www.delfi.lt/news/ringas/politics/a-sakalas-kur-slypi-kertinis-valstybes-saugumo-pastato-akmuo.d?id=67819164 

Ar esate vienos iš NPPSS organizacijų narys?