Pagalba
3700
narių
6
organizacijos
Pagalba
NPPSS siūlo didinti socialinio dialogo efektyvumą
2015-06-10

Anot NPPSS, profesinių sąjungų judėjimas Lietuvoje patiria savotišką stagnaciją lyginant su mūsų partneriais Europos Sąjungoje, ypatingai lyginant su skandinavų šalimis, Vokietija, kitomis lyderiaujančiomis Europos Sąjungos šalimis.

„Bendraudami su savo partneriais užsienyje atkreipėme dėmesį, jog teisinė aplinka Lietuvoje turi esminių taisytinų vietų, kurių pašalinimas padėtų skatinti darbuotojų ir darbdavių socialinį dialogą, darbuotojų įsitraukimą ir tokiu būdu būtų didinamas Lietuvos kaip patrauklios gyventi valstybės autoritetas, nacionalinės darbo rinkos konkurencingumas kitų valstybių atžvilgiu“, - teigia NPPSS vadovas Vladimir Banel.

Profesinės sąjungos atstovų teigimu, šiuo metu yra aktyviai diskutuojama apie Darbo teisinių santykių reguliavimo socialinį modelį, kuriuo liberalizuojamas darbo teisinių santykių reguliavimas, tačiau tuo pačiu būtina užtikrinti ir darbuotojų bei darbdavių gebėjimą vesti lygiavertes, dalykiškas derybas. Siekiant šio tikslo reikalinga sukurti priemonių, kuriomis būtų palaikoma, remiama, silpnesnioji darbo santykių pusė ir taip sukuriamos galimybės šalims pačioms derinti interesus.

NPPSS siūlymai:

Mokestinė lengvata mokantiems nario mokestį profesinėms sąjungoms. Profesinėms sąjungoms sumokamas nario mokestis neturėtų būti apmokestinamas, todėl siūloma Gyventojų pajamų mokesčio įstatyme profesinės sąjungos nario profesinei sąjungai sumokėtą nario mokestį priskirti prie išlaidų, kurios atimamos iš apmokestinamų pajamų.

Tinkamų sąlygų veiklai profsąjungoje ir darbuotojų atstovavimui sudarymas

·         Siūloma nustatyti reguliavimą, kad darbuotojai, kurie yra profesinės sąjungos atstovai, gali skirti tam tikrą darbo laiko kiekį profesinės sąjungos veiklai, šį kiekį (atstovų skaičių, jiems suteikiamų valandų) diferencijuojant pagal tai, kiek narių vienija/atstovauja profesinė sąjunga. Dėl papildomo darbo laiko, skiriamo profesinės sąjungos veiklai, kiekio turėtų būti sudarytos galimybės susitarti kolektyvinėse sutartyse. Į šį laiką neišskaičiuojant darbo darbdavio ar kito įstaigos vadovo sudaromų komisijų ar darbo grupių veikloje.

·         Siūloma teisės aktuose įtvirtinti galimybę asmeniui, išrinktam į vienasmenį profesinės sąjungos valdymo organą, išeiti nemokamų tikslinių atostogų jo kadencijos profesinės sąjungos valdymo organe laikotarpiui. Esant tam tikram narių skaičiui galėtų būti nustatomos ir apmokėjimo sąlygos, numatyti finansavimo šaltiniai.

·         Numatyti draudimą darbdaviams taikyti drausmines nuobaudas profesinės sąjungos nariams už jų veiklą profesinėje sąjungoje. Teisės aktuose numatyti, kad skiriant drausminę nuobaudą profesinės sąjungos nariui, turi būti gautas išankstinis tos profesinės sąjungos renkamojo organo sutikimas.

·         Siūloma numatyti teisę profesinei sąjungai gauti, o darbdaviui atitinkamai pareigą suteikti informaciją (dokumentus) apie tai, kaip darbdavys laikosi teisės aktais nustatytų sąlygų ir reikalavimų. Siūloma, kad profesinių sąjungų atstovai, pateikę įgaliojimą, kontroliuodami kaip įstaigos vadovas, administracija laikosi ir vykdo teisės aktais nustatytų darbo sąlygų ir reikalavimų, gali nekliudomai patekti į tarnybines patalpas, susipažinti su visais dokumentais apie darbo socialines ir ekonomines sąlygas, susipažinti su įstaigos ar jos padalinio finansiniais dokumentais ir neatlygintinai gauti šių dokumentų kopijas.)

Darbuotojų švietimas. Siūloma stiprinti darbuotojų švietimą, imtis darbuotojų švietimo skatinimo priemonių (numatant projektinį finansavimą subjektams, vykdysiantiems darbuotojų švietimą), įtraukiant į šį procesą profesines sąjungas.

 

Atsakomybė už trukdymą profesinių sąjungų veiklai. Siūloma išanalizuoti Baudžiamojo kodekso straipsnio, nustatančio atsakomybę už trukdymą profesinių sąjungų veiklai, taikymo praktiką ir problemas. Mūsų žiniomis ši įstatymo norma praktikoje niekada nebuvo taikoma. Manoma, jog būtina tikslinti reguliavimą taip, kad norma pradėtų veikti. Atsižvelgdami į tai, kad baudžiamoji atsakomybė yra ultima ratio priemonė, manoma, jog tikslinga nustatyti ir administracinę atsakomybę už veikas, kuriomis trukdoma profesinių sąjungų veiklai, jei tai neužtraukia baudžiamosios atsakomybės.

Teisinių ginčų skaičiaus reguliavimas ir atsakomybės už ginčo vilkinimą nustatymas. Atsižvelgiant į skandinavų patirtį šioje srityje, siūloma nustatyti teisinį reguliavimą, kuriuo būtų nustatyta darbdavio atsakomybė už masišką ginčų inicijavimą (atsisakymą tenkinti pagrįstas darbuotojų pretenzijas), todėl siūlome nustatyti darbdavio atsakomybę darbo ginčuose pralaimėjus darbo ginčą: a) sumokėti žyminį mokestį valstybei net jei darbuotojas, kuris kreipėsi į teismą ir buvo atleistas nuo žyminio mokesčio arba jis buvo sumažintas; b) nustatyti principą, kad darbdavys privalo kompensuoti visas darbuotojo turėtas teisines išlaidas; c) nustatyti ekonomines sankcijas (baudas) darbdaviui, jei nustatomas faktas, kad darbdavys piktnaudžiavo teise.

NPPSS informacija

Ar esate vienos iš NPPSS organizacijų narys?